Skip to main content

ψυχολογικό τέστ: η αναλυτική σκέψη και η θρησκευτική πίστη



Σύμφωνα με αυτή την εργασία απο τις απαντήσεις που δίνετε σε ερωτήσεις όπως τις παραπάνω, μπορεί να προβλεφθεί αν πιστεύετε στην θρησκεία ή όχι.

Το ζήτημα που εξετάζεται είναι αν η αναλυτική σκέψη αυξάνει την θρησκευτική δυσπιστία. Αυτό που ισχυρίζονται οι ψυχολόγοι ερευνητές είναι ότι πράγματι ένας απο τους πολλούς παράγοντες που επιρρεάζουν την θρησκευτική πίστη, είναι ο αναλυτικός τρόπος σκέψης.

Η θεωρία για την ανθρώπινη σκέψη λέει ότι υπάρχουν δύο διακριτές διαδικασίες για την επεξεργασία πληροφοριών οι οποίες αλληλεπιδρούν. Η μία είναι αυτό που ονομάζουμε ένστικτο ενώ η άλλη είναι η αναλυτική σκέψη. Ως γνωστόν η πρώτη υπάρχει σε όλα τα ζώα ενώ η δεύτερη είναι χαρακτηριστικό του ανθρώπινου είδους.

Υιοθετούνται τρείς κύριες κατευθύνσεις για την εξαγωγή συμπερασμάτων. Πρώτον εξετάζεται αν ατομικές διαφορές στην τάση για αναλυτική σκέψη συνεπάγονται αυξημένη θρησκευτική δυσπιστία. Δεύτερον αν με διάφορους, ακούσιους για το συμμετέχοντα, χειρισμούς της πειραματικής διαδικασίας (για παράδειγμα κάποιο οπτικό ερέθισμα) προκαλούνται ή ενθαρρύνονται τάσεις θρησκευτικής αμφισβήτησης. Τρίτον διαφορετικές νόρμες αξιολόγησης ανάλογα με το πολιτιστικό και θρησκευτικό υπόβαθρο των συμμετεχόντων.

Στο πρώτο πείραμα έλαβαν μέρος 179 Καναδοί προπτυχιακοί φοιτητές. Τους δώθηκαν ερωτήσεις όπως αυτές που υπάρχουν στο αρχικό τέστ. Είναι έτσι σχεδιασμένες ώστε οι συμμετέχοντες θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν τον αναλυτικό τρόπο σκέψης και να μην δώσουν την διαισθητική απάντηση που είναι εύκολη και γρήγορη αλλά λανθασμένη. Στην συνέχεια τους δόθηκε ένα ερωτηματολόγιο το οποίο σκοπό είχε να καταγράψει την θρησκευτική τους πίστη (για παράδειγμα αν πιστεύουν στο Θεό, αν προσεύχονται, αν συμμετέχουν στην εκκλησία κτλ). Το ερωτηματολόγιο χωρίστηκε σε τρεις ενότητες: Πίστη σε υπερφυσικά πλάσματα, εγγενής θρησκοληψία και διαισθητική θρησκευτική πίστη.

Απο αυτούς που απάντησαν σωστά στα προβλήματα, προκύπτει ότι υπάρχει αρνητική συσχέτιση και με τις τρεις νόρμες θρησκευτικότητας. (αναλυτικά οι αριθμοί παρατίθενται στην εργασία)
Robin's Τhe Thinker

Στο δεύτερο πείραμα που σχεδιάστηκε, στους συμμετέχοντες έδειξαν μια φωτογραφία και στην συνέχεια τους ζητήθηκε  να βαθμολογήσουν απο το 0-100 την πίστη τους στον Θεό.  Οι φωτογραφίες ήταν τέσσερις και σε όσους έδειξαν την φωτογραφία απο το έργο του Robin Τhe Thinker (ο σκεπτόμενος)  παρατηρήθηκε είχαν μικρότερο βαθμό θρησκευτικής πίστης.

Στο επόμενο πείραμα, δίνεται στους συμμετέχοντες μια πρόταση πέντε λέξεων (πχ: high winds the flies plane) και τους ζητείται αφαιρώντας μια λέξη να ξανασχηματίσουν πρόταση τεσσάρων λέξεων. (στο ίδιο παράδειγμα : the plane flies high). Στο πείραμα οι προτάσεις επιλέχθηκαν έτσι ώστε να περιέχουν τις λέξεις ανάλυση/αναλυτικός, αίτιο/λόγος, σκέψη, ορθολογικός, αναλογίζομαι. Παρατηρήθηκε στην συνέχεια ότι σε ερωτήματα που χρειάζονταν αναλυτική σκέψη, οι απόδοση των συμμετεχόντων βελτιώθηκε. Επιπλέον πριν απο αυτό το πείραμα, είχε ζητηθεί σε αυτή την ομάδα συμμετεχόντων να βαθμολογήσουν την θρησκευτική τους πίστη. Η ανάλυση έδειξε ότι ανεξαρτήτως βαθμού πίστης η απόδοση στο πείραμα δεν επηρεάστηκε σημαντικά.

Γενικά το πείραμα επαναλήφθηκε και με άλλες τεχνικές χειραγώγησης ώστε να ερεθιστεί η ορθολογική σκέψη των συμμετεχόντων και τα αποτελέσματα επαλήθευσαν ξανά τα προηγούμενα. Αυτό που αναφέρεται στην συνέχεια της εργασίας είναι ότι προφανώς τα ευρήματα της έρευνας πρέπει να αξιολογηθούν με προσοχή και ενδέχεται να δέχονται παραπάνω απο μια ερμηνεία. Παρόλλα αυτά η υπόθεση ότι η αναλυτική σκέψη, που βρίσκεται πίσω απο κάθε πειραματική χειραγώγηση για την ενεργοποιήση της,  εξηγεί όλα τα ευρήματα της έρευνας σε ένα ενιαίο πλαίσιο.

Τίθεται το ερώτημα σε ποιό ακριβώς στάδιο της αναλυτικής σκέψης επηρεάζεται η θρησκευτική πίστη. Κλείνοντας στην έρευνα τονίζεται ότι αφενός η αναλυτική σκέψη δεν είναι η μόνη αιτία θρησκευτικής δυσπιστίας και αφετέρου ότι το συμπέρασμα δεν είναι καταληκτικό. Θα πρέπει να διερευνηθεί περαιτέρω σε μεγαλύτερο όγκο συμμετεχόντων, ποικίλων δημογραφικών χαρακτηριστικών.




It doesn't matter how beautiful your theory is, it doesn't matter how smart you are. If it doesn't agree with experiment, it's wrong.

Richard P. Feynman

Comments

Popular posts from this blog

εύκολα γινόμενα του 11

Τα γινόμενα του 11 είναι πολύ εύκολο να βρεθούν ακολουθώντας την παρακάτω τεχνική. Αν για παράδειγμα θέλουμε να πολλαπλασιάσουμε το 45 με το 11 θα προσθέσουμε το 4 με το 5 (το οποίο κάνει 9) και θα το γράψουμε ανάμεσα τους, δηλαδή θα πάρουμε: $45*11=495$ Αν θέλουμε να κάνουμε τον πολλαπλασιασμό 33 επι 11 θα κάνουμε $3+3=6$ και θα το γράψουμε ανάμεσα στα τριάρια, θα έχουμε δηλαδή βρεί τον αριθμό 363 Αν είμαστε στην περίπτωση όπου το άθροισμα των 2 ψηφίων βγάζει αριθμό πάνω απο το δέκα, για παράδειγμα $78*11$ θα κάνουμε το εξής: $7+8=15$, γράφουμε το 5 στην μέση του αριθμού όπως πριν και την μονάδα την προσθέτουμε στο πρώτο ψηφίο, δηλαδή στο παράδειγμα μας στο 7 οπότε θα κάνουμε $7+1=8$ και τελικά θα έχουμε βρεί $78*11=858$. Άρα, αυτό που εφαρμόσαμε εδώ είναι ότι κρατάμε την μονάδα και την προσθέτουμε στο ψηφίο που βρίσκεται αριστερά. Στην περίπτωση που θέλουμε να πολλαπλασιάσουμε τριψήφιο αριθμό με το 11 μπορούμε να το βρούμε με παρόμοιο τρόπο. Αν για παράδ...

Πυθαγόρειες τριάδες

Πυθαγόρεια τριάδα ονομάζουμε κάθε τριάδα αριθμών που επαληθεύει το πυθαγόρειο θεώρημα. (δες εδώ για εποπτική απόδειξη του θεωρήματος) Tρείς φυσικοί αριθμοί (x,y,z) λέγονται πυθαγόρεια ή πυθαγορική τριάδα αν ισχύει η σχέση: $x^2=y^2 + z^2 $ Ήδη απο τα Βαβυλωνιακά χρόνια είναι σήμερα γνωστό ότι οι τότε "σοφοί" είχαν στην κατοχή τους πίνακες με τέτοιες τριάδες. Μια απο αυτές (τις άπειρες) είναι η (3,4,5). Πράγματι ισχύει $ 5^2=3^2 + 2^2 $ εύκολα μπορούμε να δούμε ακόμα μια, την (6,8,10). Παρακάτω όμως πως θα πάμε; Εντάξει αν είμασταν μαύροι σε γαλέρα και μας μαστίγωναν απο το πρωί μέχρι το βράδυ, ίσως και να μας ερχόταν όρεξη να κάτσουμε να ψάχνουμε έναν έναν τους αριθμούς για να τους ταιριάξουμε σε τριάδα. Χρειαζόμαστε κάτι που θα μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε πιο γενικά. Κάπως έτσι πρέπει να σκέφτηκαν και οι πυθαγόριοι και μας μας έδωσαν τον παρακάτω τύπο: ο οποίος ισχύει αν ο k είναι περιττός. Τώρα μας περίσσεψαν οι άρτιοι. Ο Πλάτωνας μας πληροφορεί ...

Τετράγωνα αριθμών που τελειώνουν σε 5

Θα δούμε πως μπορούμε να βρούμε τετράγωνα αριθμών που τελειώνουν σε 5 χωρίς φυσικά να χρησιμοποιήσουμε κομπιουτεράκι και  κάνοντας μόνο εύκολες πράξεις (αναλόγως...) Πόσο κάνει 5 στο τετράγωνο; 25 $5^2=25$ ...εύκολος ο πολλαπλασιασμός Πόσο κάνει 15 στο τετράγωνο; ... Εδώ τα πράγματα δυσκόλεψαν. Θα κάνουμε τον πολλαπλασιασμό ή θα το δούμε λίγο διαφορετικά; Θέλουμε να βρούμε πόσο κάνει $15*15$ Δεδομένο : o αριθμός που ψάχνουμε τελειώνει σε 25 Παίρνουμε το πρώτο ψηφίο του αριθμού που πολλαπλασιάζουμε (εδώ είναι το ένα) και τον πολλαπλασιάζουμε με τον επόμενο ακέραιο του, δηλαδή $1*2=2$. Κοτσάρουμε και το 25 στο τέλος και βρήκαμε 225 (φαντάζομαι ήδη κάνατε στο κομπιουτεράκι τον πολ/σμο και βρήκατε το ίδιο) Την ίδια λογική θα ακολουθήσουμε για να βρούμε πόσο κάνει $25^2$ $2*3=6$, βάζουμε και το 25 στο τέλος και έχουμε βρεί: 625. τα τετράγωνα των αριθμών 35,45,55,65,75,85,95 μπορούμε να τα βρούμε με τον ίδιο τρόπο και μπορείτε να το κάνετε για εξάσκηση. Αν ο...